Het Welzijnshuis
Openingsuren & contact
Welzijnshuis
Openingsuren
In het Welzijnshuis, vroeger bekend als het OCMW, kan je terecht met al je welzijnsvragen. Dagelijks staan 130 medewerkers klaar om je te helpen.
Heb je een welzijnsvraag?
Je vindt al heel wat antwoorden op de Welzijnswijzer. Daarnaast kan je altijd contact met ons opnemen of je vraag stellen aan ons onthaal. Op de Welzijnswijzer vind je een overzicht van alle zitdagen van partners, zij werken op afspraak.
Onze dienstverlening is altijd gratis. Breng wel telkens je identiteitskaart mee.
Wat doet het Welzijnshuis?
Het Welzijnshuis kan je helpen met vragen over heel uiteenlopende thema's. In eerste instantie denken mensen vaak aan financiële problemen, maar het aanbod is veel uitgebreider.
Bij het Welzijnshuis kan je terecht voor volgende diensten:
- Informatie over je recht op sociale uitkeringen: leefloon, pensioen, groeipakket, tegemoetkomingen, ...
- Informatie over sociale voordelen en premies: verhoogde tegemoetkoming, vrijetijdspas, mantelzorgpremie, ...
- Hulp bij het aanvragen van deze uitkeringen, voordelen en premies
- Administratieve ondersteuning
- Hulp bij het beheren van je budget, bemiddelen bij schulden, ...
- Financiële ondersteuning: energiekosten, huurachterstand, medische kosten, ...
- De weg wijzen naar de dienst die je best kan ondersteunen bij een specifieke vraag
Het Welzijnshuis biedt oplossingen
80% van de mensen die aankloppen bij het Welzijnshuis, kunnen al na enkele contacten met medewerkers geholpen worden. De andere groep volgt een traject op langere termijn, met intensieve opvolging door een maatschappelijk werker.
Door een samenloop van omstandigheden kan het zijn dat je niet meer ziet hoe je alles rond moet krijgen. Het Welzijnshuis helpt je bij kleine en grote vragen naar sociale ondersteuning, zodat je weer verder kan.